گوشه

گوشه و کنارهای زندگی مان

گوشه

گوشه و کنارهای زندگی مان

فواید و خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. فواید و خواص شکلات تلخ بسیار زیاد و متنوع هستند.

شکلات تلخ تهیه شده از دانه درخت کاکائو ، یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان موجود در کره زمین است.

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ (نه شکلات کم کیفیت با قند بالا) می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در این مقاله 7 فواید و خواص شکلات تلخ یا کاکائو که توسط علم اثبات شده است را بررسی می نماییم.

1- بسیار مغذی

اگر شکلات تلخ با کیفیت و با میزان کاکائو بالا را خریداری می کنید ، در واقع یک ماده کاملاً مغذی را تهیه کرده اید. این ماده حاوی مقادیر مناسبی از فیبر محلول و حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی است.

یک قطعه 100 گرمی شکلات تلخ 70 تا 85٪ کاکائو حاوی:

11 گرم فیبر

67٪ از RDI برای آهن

58٪ از RDI برای منیزیم

89٪ از RDI برای مس

98٪ از RDI برای منگنز

همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم ، فسفر ، روی و سلنیوم است.

البته 100 گرم (3.5 اونس) مقدار نسبتاً زیادی است و چیزی نیست که باید روزانه آن را مصرف کنید. این مقدار ماده مغذی همچنین 600 کالری و مقدار متوسط قند همراه دارد. به همین دلیل ، شکلات تلخ باید در مقادیر متعادل مصرف گردد.

مشخصات اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تلخ نیز بسیار عالی است. چربی ها اکثراً اشباع و تک اشباع نشده هستند و مقادیر بسیار کمی چربی اشباع نشده در آن وجود دارد.

همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و توبرومین است ، اما بعید به نظر می رسد شما را در شب بیدار نگه دارد زیرا مقدار کافئین آن در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

خلاصه

شکلات تلخ با کیفیت، سرشار از فیبر ، آهن ، منیزیم ، مس ، منگنز و چند ماده معدنی دیگر است. فواید و خواص شکلات تلخ  از لحاظ مواد مغذی اثبات شده است.

2- منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها

ORAC مخفف “ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن” است. این یک روش اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی مواد غذایی می باشد.

اساساً ، محققان مجموعه ای از رادیکال های آزاد (بد) را در برابر یک نمونه از مواد غذایی قرار می دهند و می بینند که چگونه آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی می توانند رادیکال ها را “خلع سلاح کنند”.

ارتباط بیولوژیکی مقادیر ORAC مورد سوال است، زیرا این مقدار در لوله آزمایش اندازه گیری می شود و ممکن است تأثیر یکسانی در بدن نداشته باشد.

با این وجود ، لازم به ذکر است که دانه های کاکائو خام و غیر فرآوری شده از جمله غذاهای با مقدار بسیار بالای ORAC هستند که تا بحال مورد آزمایش واقع شده اند.

شکلات تلخ شامل ترکیبات ارگانیکی است که از نظر بیولوژیکی فعال می باشند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اینها شامل پلی فنول ها ، فلاوانول ها و کاتچین ها و سایر آنتی اکسیدان ها می باشد.

یک مطالعه نشان داد که کاکائو و شکلات تلخ فعالیت آنتی اکسیدانی ، مقادیرپلی فنول و فلاوانول بیشتر از سایر میوه های مورد آزمایش شامل زغال اخته و انواع توت ها است.

خلاصه

کاکائو و شکلات تلخ دارای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های قوی هستند. در واقع ، آنها مقادیر آنتی اکسیدان بیشتر از بسیاری از غذاهای دیگر دارند. فواید و خواص شکلات تلخ از لحاظ آنتی اکسیدان ها اثبات گردیده است.

3- می تواند جریان خون را بهبود بخشد و فشار خون را پایین آورد

ادامه مطلب: